Posted on

Innehållsansvarig som vill ge järnet! 

Är du sugen på att använda din kreativitet på en grönare och mer hållbar värld?

Vi på Skandinaviens största marknadsplats för överskottsvaror söker nu med ljus och lykta efter just dig. Du är grym på innehåll och kan ta vårt kommunikationsarbete till nya höjder! Med strategiskt ansvar för vår innehållssatsning får du hos oss möjlighet att använda dina kreativa superkrafter till att göra en insats för miljön och samtidigt vara med och påverka bilden av ett varumärke med glimten i ögat. 

Vilka är vi på Törn?

Det faktum att det kastas enormt mycket varor med prislappen kvar är det inte så många som har förstått. Men så är det faktiskt. Varje år hamnar helt nya varor för miljarder på tippen. Vi på Törn vill förändra det. 

År 2020 lanserade vi Europas första marknadsplats för överskottsvaror. Idag säljer 170 norska återförsäljare, leverantörer och producenter det som de tidigare bara hade kastat hos oss. I februari 2022 lanserade vi oss i Sverige – och snart är vi redo för att ta oss an nästa marknad. På Törn har vi en uttalad ambition att inga varor ska produceras och fraktas över stora avstånd för att därefter kastas. För att realisera det arbetar vi aktivt med att uppmärksamma problemställningen och skapa lösningar som kan få bukt med problemet och ändra förbrukarnas beteende. 

För att få fart på det arbetet måste vi nu stärka vår marknadsavdelning med en Content Manager / Innehållsansvarig

Och vem är då du?

Först och främst så tror vi att du älskar att skapa innehåll! Du är dessutom strategisk och kreativ. Kanske lika bra på text som på det visuella. Du är van vid innehåll; såväl för kampanjer och nyhetsbrev som i sociala medier. Att delta i samtalet på sociala medier tycker du är riktigt kul. Och du är en klippa på att vända den där lite negativa kommentaren till något positivt – självklart med glimten i ögat. Känner du dessutom att du är en fena på att kommunicera budskap på allt från knappar till klistermärken blir vi väldigt entusiastiska!

Om du är nyutbildad eller har lång erfarenhet från arbetslivet är inte så viktigt för oss. Inte vilken utbildning du har heller. Det viktiga är att du trivs med utmaningar och går i gång på att lösa de problem som dyker upp. Du bör trivas med att vara en del av ett team men kunna arbeta självständigt inom dina områden. Hos ingår du i kommunikationsteamet men har ansvar för innehåll i alla kanaler vi använder. Du får egna KPI:er och frihet att själv avgöra hur de bäst ska nås. 

Och vad får du? 

Bortsett från kreativ frihet, strategiskt ansvar, optionsmöjligheter och konkurrenskraftig lön? Ja, sist men inte minst möjlighet att förändra något genom att bidra till att samhällets resurser utnyttjas bättre. 

Vår vardag är allt annat än rutinmässig. Arbetsuppgifter och utmaningar är nya varje dag. Törns verksamhet är flexibel och vi lämnar ofta en tidigare utstakad väg för en annan! Goda kollegor är något du får på köpet. Vi är ett engagerat gäng på 21 till 66 år. Det är vi stolta över och tror är en av de viktigaste förutsättningarna för att vi ska kunna nå de ambitiösa mål vi har satt upp. Intressanta diskussioner på lunchen blir det också!

Är du redo för en ny karriär hos oss på Törn?
Skicka oss din ansökan og CV her!

PS. Utifrån dina önskemål kan vi utforma din anställning i spannet från 60 till 100 procent.

Posted on

Partner Success Manager

Visste du att närmare 10% av varorna i en typisk byggvarubutik förblir osålt.
Vanlig praxis för dessa varor är att butiken försöker sälja varor genom att sänka priset, men till slut lagras och så småningom kastas dessa varor. Detta är ett stort problem för miljön men också för lönsamheten. I samarbete med branschen ska Tørn hjälpa till att ändra på det.

Tørn är byggmaterialbranschens egen marknadsplats, där våra professionella partners, såsom byggmaterialbutiker och distributörer, visar upp och säljer sina överskottsvaror. Tørn kopplar ihop köpare och säljare av överskottsvaror över hela landet – enkelt och smidigt.
Tørn ansvarar för all teknikutveckling av plattform, marknadsföring, frakt och kundservice

Vi är ambitiösa och siktar på att bli den mest använda marknadsplatsen för försäljning av överskottsvaror i Skandinavien – och därmed bidra till en betydande minskning av avfallet i branschen.

Nu är vi på jakt efter dig som vill hjälpa oss att vårda och vidareutveckla de partnerskap vi har och rekrytera nya partners

Tjänsten är central i våra tillväxtplaner och kommer genom att bygga goda partnerrelationer bidra till ökad försäljning och marknadsutveckling. Som Partner Success Manager kommer du att hjälpa våra partners att implementera lösningen, upprätthålla en löpande dialog och bistå vid behov. Du kommer att arbeta strukturerat mot alla faser av partnerrelationen och effektivisera processen för att bevara och utveckla värdet av vår partnerbas. Arbetet kommer att innebära en del resor inom Sverige.

Vem är du?

Ärligt talat, vi har ingen aning om vem du är. Du kanske är yngre eller äldre. Du kan ha en högskoleexamen, eller kanske är du mer typen som lär dig genom att göra? Du kanske är någon som motiveras av att vara med och skapa något nytt. Du kanske drömmer om att gå med i en startup i ett tidigt skede.  
Vi ser gärna att du har erfarenhet av försäljning och/eller supportarbete, helst från byggmaterialbranschen. Högre utbildning eller motsvarande relevant erfarenhet kommer att prioriteras.


Vad är du bra på?

  • Har lätt för att kommunicera såväl i personliga som onlinemöten och i skrift
  • Är van att jobba självständigt med hög operativ genomförandeförmåga
  • Är samarbetsorienterad i en dynamisk miljö
  • Är strukturerad och analytisk
  • Är nyfiken och intresserad av ny teknologi

Vi erbjuder

  • Chansen att bidra konkret till ökad hållbarhet i Sverige
  • Ett spännande ställe att jobba på – Du har en nyckelroll och får bli med på resan och forma en startup i tillväxt med stora ambitioner
  • Flexibel arbetstid och arbetsplats

Skicka till ansökan her.

Posted on

Vi löste problemen med inkurans

Varor som inte säljs och i stället blir stående och ta värdefull plats på lagret är ett känt fenomen för de flesta som håller på med varuhandel. I floj bestämde Neumann Bygg i Haugesund att göra något åt det. Nu lägger de ut returer, felbeställningar, resterande säsongsvaror och annat som av olika anledningar inte har såltss på Norges första marknadsplats för överskottsvaror.

Thor Inge Stein foran Neumann Haugesund
Thor Inge Stein vil ukurans i varebeholdningen til livs.

Inkurans i lagerhållnigen är ett känt problem för alla aktörer inom varuhandel. Det är faktiskt så att så mycket som tio provent av alla varor inte säljs.

– Hyllvärmare är tyvärr lika vanligt i vår bransch som i andra, berättar driftschef Thor INge Steine på Neumann i Haugesund.

– HIttills har varje varuhus försökt lösa det på egen hand. Vi har ett fyndtorg där returer, felbeställningar och säsongsvaror ofta hamnar. Det är en utmaning att varor i byggbranchen ofta är specialbeställningar. Vi behöver därför nå ut till fler för att kunna sälja dem, säger han.

Lösninen på problemet hittade Stene i en nystartad marknadsplats där byggvaruhus, producenter och leverantörer kan sälja sina överskottsvaror till kunder över hela landet.

Snabbt och enkelt med FINFO

– Vi var en av de allra första användarna av Törn, berättar Steine. Nu har vi sålt våra överskottsvaror på marknadsplatsen i snart ett år och inkuransen i varuhållningen har minskat markant.

Att det är så enkelt att lägga ut annonserna framhåller Steine som en av anledningarna till Succén.

– På grund av Covid och renoverings-boom har det varit hektiska dagar i varuhuset och vi har inte haft särskilt mycket tid att avsätta för de varor som har lägst omsättningshastighet. På Törn har vi vår egen dashboard där vi snabbt och enkelt lägger ut våra varor. VI använder FINFO-numret till att hämta alla upplysningar. Så det är verkligen inte snack om någon stor insats från var sida, erkänner han.

Törn åtar sig också all marknadsföring och kundkontakt, så Steiene och hans kollegor kan koncentrera sig på andra saker. t

– Det enda vi behöver tänka på att färdigställa varorna för hämtning eller frakt. Det tycker vi är ett litet pris att betala för all frigjord lagerplats, avslutar Steine med ett skratt.

Posted on

De säljer de osäljbara varorna

Precis de flesta andra som håller på med varuhandel upplevde Agnar Skåtun förr att delar av varulagret aldrig såldes. Felbeställingar, returer, trendiga varor och övriga saker som av andra anledningar blivit liggande upptog plats i lagerutrymmet och låste värdefullt arbetskapital. Lösningen visade sig finnas bara ett klick undan. 

Børje Skåtun foran reol med byggevarer.

Agnar Skåtun är medlem i Mestergruppen/Byggtorget, men har ett fristående byggvaruhus med avdelninga på Fusa och Askøy som kan stoltsera med över 7000 kvm lagerutrymme. Idag är andelen inkuranta varor i lagerhållningen väldigt liten. Men så har det inte alltid varit.

Ukurante varer opptok plass

Inkurans i lagerhållningen är ett välkänt problem för alla som håller på med varuhandel. Det förmodas att så mycket som tio procent av alla varor inte säljs av olika anledningar. Det medför både låst arbetskapital, lagerplats som inte kan användas till nya varor och sist men inte minst, stora avskrivningar.

– Det kommer alltid vara varor som är svårare att sälja än andra, säger Børje Skåtun, Ansvarig för inköp, försäljning och marknadsföring på Agnar Skåtun.

Han berättar att inkurans ofta är ett resultat av hur kunderna uppfattar trender.

– Få eller nästan inga har samma smak. Och det som var trendigt förra säsongen är kanske inte lika populärt den här.

Räknar man returer, felbeställningar och säsongsvaror är det en hel del varor som reducerar butikernas omsättningshastighet betydligt.

– Tidigare har vi försökt att sälja våra överskottsvaror på fyndtorget i vår butik. Och på norska Blocket – utan särskilt lyckat resultat. Vår butik är välbesökt men när det gäller att sälja inkuranta varor måste vi nå ut till många flera. På norska Blocket har vi helt enkelt problem med att nå ut till rätt kundgrupp, säger Skåtun.

En digital Marknadsplats för Byggvarubranschen

Lösningen på problemet hittade Skåtun i en digital marknadsplats. På torn.no kan byggvaruhus, leverantörer och producenter lägga ut sina överskottsvaror till försäljning till människor över hela landet.

Agnar Skåtun var ett av sex varuhus som deltog i pilotprojektet när Törn lanserades i mars i fjol.

– När Törn tog kontakt med oss kände vi omdelbart att det här var en bra lösning.

Nu har byggvaruhuset publicerat varor från inkuranslistan på torn.no i mer än ett år – och sålt nästan allt!

Säljer varor som legat länge

Varorna på Törn lägger Skåtun ut genom att använda FINFO-numret.

– Det går väldigt snabbt. Vi registrerar bara numret och Törn hämtar då fram all nödvändig information om varan. Enkelheten och att det går så fort är värkligen toppen i vår stressiga vardag, ler Skåtun.

Så fort varan säljs får Skåtun ett meddelande och kan iordningställa varan för att skicka iväg den. Fraketiketten mottar han färdigifylld från Törn och de behöver inte göra något mer än att paketera varan ordentligt. Kunden kan sedan själv hämta den i butiken men de flesta väljer att få de levererade.

– Nu när vi sålt ganska mycket genom Törn börjar vi bli ganska bra på det. Det är kul att se hur fort varor som legat i över ett år säljs. Och lagerutrymmet som frigörs är definitiv värd den lilla tid vi använder på att göra det här, avslutar Skåtun.

Posted on

Miljöarbetet viktigt för Neumann Bygg

Svinn är ett problem i de flesta branscher och byggbranchen er et problem i de fleste bransjer og byggebransjen er ikke noe unntak. Nå tar Neumann Bygg i samarbeid med nyoppstartede tørn.no utfordringen og tester ut markedet for å selge restpartier, returer og feilvarer til sterkt reduserte priser. Målet er å redusere svinn og bidra til å gjøre byggebransjen mer bærekraftig.

– Vår opplevelse er at bransjen ønsker mer bærekraftige løsninger, sier Øystein Aam, direktør Kvalitet & Utvikling i Neumann Bygg AS. – Vi er som flere andre aktører i gang med miljøsertifisering, og er langt ifra alene om å ønske å gjøre mer. Gjennom Tørn.no fant vi en måte å håndtere svinn på som gir gevinst for oss – og for miljøet.

Vär upplevelse är att branschen vill ha fler bärkraftiga lösningar. Vi har, som många andra, just kommit igång med miljöcerificering och är som flera andra aktörer och är absolut inte ensamma om att vilja göra ännu mera. Via Törn hittade vi ett stätt att hantera svinnproblemet på. En vinst för både oss och miljön.

Øystein Aam, chef för Kvalitet & Utveckling på Neumann Bygg AS

vinn-vinn UTAN SVINN

Törn.no är en ny norsk tjänst där byggvaruhus kan sälja sina överskottsvaror till kraftigt reducerade priser till en nationell publik. Det handlar om varor som restpartier, returer och felbeställningar. Varor som i dag mest har blivit stående och skräpa längst in i hörnen på byggvaruhusen – och som tyvärr sedan oftast kommer kastas.

Idéen till Törn fick entreprenören Anjali Bhatnagar när hon läste en artikel om svinn i byggbranschen. Med tidigare erfarenhet som chef för produkt- och prosjektutveckling på Telenor, en PhD i fysik i bagaget och två tidigare företagsetableringar, utvecklade hon en plattform där branschen blir sin egen lösning.

– Törn ger branschen en chans att göra en insats, säger Bhatnagar. Om en stor andel av överskottsvarorna säljs ökas inte bara intäkterna till byggvaruhusen, också svinnet i branchen kommer reduceras avsevärt!

Mycket talar för att så kommer ske. I motsats till många andra nysatsningar med ambitionen att störa branschen de går in i, vill Törn vara en lagspelare. Varorna säljs först på Törn när byggvaruhuset har givit upp tanken på att bli av med dem. Det blir ett alternativ till att bara låta varorna stå kvar på lagret och skräpa eller, i värsta fall, kasta dem.

Neumann Bygg först ut

Törn.no lanserades först med överskottsvaror från sex av Neumanns byggevarehus på Vestlandet. I en bransch där onlineförsäljningen fortfarande är i sin linda var det ett enkelt beslut för Øystein Aam på Neumann Bygg att ge nykomlingen Törn en chans.

Genom att sälja överskottsvarorna genom Törn undviker byggvaruhuset både utvecklings- och underhållskostnaderna som förknippas med egna ouletlösningar – och de når dessutom ut till många fler.

Nu hoppas Aam att fler byggvaruhus vill göra sitt till och satsa på Törns lösning.

– Lyckas vi som bransch att sälja våra överskottsvaror är det positivt både för branschen, våra kunder och inte minst för miljön, avslutar han.

Posted on

Ny tjänst hjälper byggvarubranschen att ta sitt miljöansvar

Byggvarubranchen är under hårt tryck för att utveckla sitt miljöansvar. Kunderna ställer krav på miljöcerificeringar och väljer aktörer som tar miljötänket på allvar. Nystartade Törn har utvecklat en tjänst som ska hjälpa byggvaruhusen att bekämpa svinnet – samtidigt som den ger kunderna möjlighet att spara pengar samtidigt.


Byggvarubranschen står för hisnande 40 procent av allt avfall i Norge i idag, och det är ett känt faktum att fem till femton procent av byggvaruhusens varulager inte säljs. Det ville nystartade Törn i samarbete med branchen själv göra något åt. I fjol lanserades tjänsten i Norge, i mitten av februari lanseras nu den nya tjänsten, där kunder kan handla till kraftigt reducerade priser, också i Sverige.

Idéen till Törn fick entreprenören Anjali Bhatnagar när hon läste en artikel om svinn i byggbranchen. Rustad med erfarenhet som chef för produkt- och projektutveckling på Telenor, en PhD i bagaget och två tidigare företagsetableringar utvecklade hon en plattform där branschen själv blir lösningen på sitt problem.

En Gemensam insats mot svinn

I en bransch där onlineförsäljningen fortfarande är försvinnande liten etblerar Törn en marknadsplats där byggvaruhusen kan nå ut till en nationell publik utan utvecklings- eller underhållskostnader – och med en mycket större chans att lyckas sälja varorna än om vart och ett byggvaruhus skulle försökt göra sin egen lösning. Och det bästa av allt: Om stora delar av överskottsvarorna säljs ökar inte bara intäkterna, svinnet i branschen reduceras också betydligt.

Mycket talar för att så kommer ske. I motsats till många andra nysatsningar med ambitionen om att störa branschen de går in i vill Törn vara en lagspelare. Varorna säljs först på Törn när byggvaruhuset har givit upp att bli av med dem. Ett bra alternativ till att låta överskottsvarorna bli stående på lagret. Eller i värsta fall, kasta dem.

AllA måste göra sitt

Att ändra sitt fokus för att ta tag i miljöproblemen kräver sitt. Törn löser dem inte ensamma. Men med den nya plattformen har byggvarubranchen fått en marknadsplats för helt dugliga varor, och kunden får möjlighet att spara stora summor – samtidigt som de också får möjlighet att tänka miljövänligt.

Törn lanseras i Sverige i mitten av februari 2022.