Blogg

Miljöarbetet viktigt för Neumann Bygg

Svinn er et problem i de fleste bransjer og byggebransjen er ikke noe unntak. Nå tar Neumann Bygg i samarbeid med nyoppstartede tørn.no utfordringen og tester ut markedet for å selge restpartier, returer og feilvarer til sterkt reduserte priser. Målet er å redusere svinn og bidra til å gjøre byggebransjen mer bærekraftig.

Svinn är ett problem i de flesta branscher och byggbranchen er et problem i de fleste bransjer og byggebransjen er ikke noe unntak. Nå tar Neumann Bygg i samarbeid med nyoppstartede tørn.no utfordringen og tester ut markedet for å selge restpartier, returer og feilvarer til sterkt reduserte priser. Målet er å redusere svinn og bidra til å gjøre byggebransjen mer bærekraftig.

– Vår opplevelse er at bransjen ønsker mer bærekraftige løsninger, sier Øystein Aam, direktør Kvalitet & Utvikling i Neumann Bygg AS. – Vi er som flere andre aktører i gang med miljøsertifisering, og er langt ifra alene om å ønske å gjøre mer. Gjennom Tørn.no fant vi en måte å håndtere svinn på som gir gevinst for oss – og for miljøet.

Vär upplevelse är att branschen vill ha fler bärkraftiga lösningar. Vi har, som många andra, just kommit igång med miljöcerificering och är som flera andra aktörer och är absolut inte ensamma om att vilja göra ännu mera. Via Törn hittade vi ett stätt att hantera svinnproblemet på. En vinst för både oss och miljön.

Øystein Aam, chef för Kvalitet & Utveckling på Neumann Bygg AS

vinn-vinn UTAN SVINN

Törn.no är en ny norsk tjänst där byggvaruhus kan sälja sina överskottsvaror till kraftigt reducerade priser till en nationell publik. Det handlar om varor som restpartier, returer och felbeställningar. Varor som i dag mest har blivit stående och skräpa längst in i hörnen på byggvaruhusen – och som tyvärr sedan oftast kommer kastas.

Idéen till Törn fick entreprenören Anjali Bhatnagar när hon läste en artikel om svinn i byggbranschen. Med tidigare erfarenhet som chef för produkt- och prosjektutveckling på Telenor, en PhD i fysik i bagaget och två tidigare företagsetableringar, utvecklade hon en plattform där branschen blir sin egen lösning.

– Törn ger branschen en chans att göra en insats, säger Bhatnagar. Om en stor andel av överskottsvarorna säljs ökas inte bara intäkterna till byggvaruhusen, också svinnet i branchen kommer reduceras avsevärt!

Mycket talar för att så kommer ske. I motsats till många andra nysatsningar med ambitionen att störa branschen de går in i, vill Törn vara en lagspelare. Varorna säljs först på Törn när byggvaruhuset har givit upp tanken på att bli av med dem. Det blir ett alternativ till att bara låta varorna stå kvar på lagret och skräpa eller, i värsta fall, kasta dem.

Neumann Bygg först ut

Törn.no lanserades först med överskottsvaror från sex av Neumanns byggevarehus på Vestlandet. I en bransch där onlineförsäljningen fortfarande är i sin linda var det ett enkelt beslut för Øystein Aam på Neumann Bygg att ge nykomlingen Törn en chans.

Genom att sälja överskottsvarorna genom Törn undviker byggvaruhuset både utvecklings- och underhållskostnaderna som förknippas med egna ouletlösningar – och de når dessutom ut till många fler.

Nu hoppas Aam att fler byggvaruhus vill göra sitt till och satsa på Törns lösning.

– Lyckas vi som bransch att sälja våra överskottsvaror är det positivt både för branschen, våra kunder och inte minst för miljön, avslutar han.

Säker näthandel i en svensk nätbutik!