Blogg

Ny tjänst hjälper byggvarubranschen att ta sitt miljöansvar

Byggevarebransjen er under sterkt press for å ta miljøansvar. Kundene stiller krav til miljøsertifiseringer og velger aktører som tar bærekraft på alvor. Nystartede Tørn har utviklet en tjeneste som skal hjelpe byggevarehusene å bekjempe svinn – samtidig som den gir kundene muligheten til å spare både miljøet og penger.

Byggvarubranchen är under hårt tryck för att utveckla sitt miljöansvar. Kunderna ställer krav på miljöcerificeringar och väljer aktörer som tar miljötänket på allvar. Nystartade Törn har utvecklat en tjänst som ska hjälpa byggvaruhusen att bekämpa svinnet – samtidigt som den ger kunderna möjlighet att spara pengar samtidigt.


Byggvarubranschen står för hisnande 40 procent av allt avfall i Norge i idag, och det är ett känt faktum att fem till femton procent av byggvaruhusens varulager inte säljs. Det ville nystartade Törn i samarbete med branchen själv göra något åt. I fjol lanserades tjänsten i Norge, i mitten av februari lanseras nu den nya tjänsten, där kunder kan handla till kraftigt reducerade priser, också i Sverige.

Idéen till Törn fick entreprenören Anjali Bhatnagar när hon läste en artikel om svinn i byggbranchen. Rustad med erfarenhet som chef för produkt- och projektutveckling på Telenor, en PhD i bagaget och två tidigare företagsetableringar utvecklade hon en plattform där branschen själv blir lösningen på sitt problem.

En Gemensam insats mot svinn

I en bransch där onlineförsäljningen fortfarande är försvinnande liten etblerar Törn en marknadsplats där byggvaruhusen kan nå ut till en nationell publik utan utvecklings- eller underhållskostnader – och med en mycket större chans att lyckas sälja varorna än om vart och ett byggvaruhus skulle försökt göra sin egen lösning. Och det bästa av allt: Om stora delar av överskottsvarorna säljs ökar inte bara intäkterna, svinnet i branschen reduceras också betydligt.

Mycket talar för att så kommer ske. I motsats till många andra nysatsningar med ambitionen om att störa branschen de går in i vill Törn vara en lagspelare. Varorna säljs först på Törn när byggvaruhuset har givit upp att bli av med dem. Ett bra alternativ till att låta överskottsvarorna bli stående på lagret. Eller i värsta fall, kasta dem.

AllA måste göra sitt

Att ändra sitt fokus för att ta tag i miljöproblemen kräver sitt. Törn löser dem inte ensamma. Men med den nya plattformen har byggvarubranchen fått en marknadsplats för helt dugliga varor, och kunden får möjlighet att spara stora summor – samtidigt som de också får möjlighet att tänka miljövänligt.

Törn lanseras i Sverige i mitten av februari 2022.

Säker näthandel i en svensk nätbutik!