Diverse

De säljer de osäljbara varorna

Precis de flesta andra som håller på med varuhandel upplevde Agnar Skåtun förr att delar av varulagret aldrig såldes. Felbeställingar, returer, trendiga varor och övriga saker som av andra anledningar blivit liggande upptog plats i lagerutrymmet och låste värdefullt arbetskapital. Lösningen visade sig finnas bara ett klick undan. 

Børje Skåtun foran reol med byggevarer.

Agnar Skåtun är medlem i Mestergruppen/Byggtorget, men har ett fristående byggvaruhus med avdelninga på Fusa och Askøy som kan stoltsera med över 7000 kvm lagerutrymme. Idag är andelen inkuranta varor i lagerhållningen väldigt liten. Men så har det inte alltid varit.

Ukurante varer opptok plass

Inkurans i lagerhållningen är ett välkänt problem för alla som håller på med varuhandel. Det förmodas att så mycket som tio procent av alla varor inte säljs av olika anledningar. Det medför både låst arbetskapital, lagerplats som inte kan användas till nya varor och sist men inte minst, stora avskrivningar.

– Det kommer alltid vara varor som är svårare att sälja än andra, säger Børje Skåtun, Ansvarig för inköp, försäljning och marknadsföring på Agnar Skåtun.

Han berättar att inkurans ofta är ett resultat av hur kunderna uppfattar trender.

– Få eller nästan inga har samma smak. Och det som var trendigt förra säsongen är kanske inte lika populärt den här.

Räknar man returer, felbeställningar och säsongsvaror är det en hel del varor som reducerar butikernas omsättningshastighet betydligt.

– Tidigare har vi försökt att sälja våra överskottsvaror på fyndtorget i vår butik. Och på norska Blocket – utan särskilt lyckat resultat. Vår butik är välbesökt men när det gäller att sälja inkuranta varor måste vi nå ut till många flera. På norska Blocket har vi helt enkelt problem med att nå ut till rätt kundgrupp, säger Skåtun.

En digital Marknadsplats för Byggvarubranschen

Lösningen på problemet hittade Skåtun i en digital marknadsplats. På torn.no kan byggvaruhus, leverantörer och producenter lägga ut sina överskottsvaror till försäljning till människor över hela landet.

Agnar Skåtun var ett av sex varuhus som deltog i pilotprojektet när Törn lanserades i mars i fjol.

– När Törn tog kontakt med oss kände vi omdelbart att det här var en bra lösning.

Nu har byggvaruhuset publicerat varor från inkuranslistan på torn.no i mer än ett år – och sålt nästan allt!

Säljer varor som legat länge

Varorna på Törn lägger Skåtun ut genom att använda FINFO-numret.

– Det går väldigt snabbt. Vi registrerar bara numret och Törn hämtar då fram all nödvändig information om varan. Enkelheten och att det går så fort är värkligen toppen i vår stressiga vardag, ler Skåtun.

Så fort varan säljs får Skåtun ett meddelande och kan iordningställa varan för att skicka iväg den. Fraketiketten mottar han färdigifylld från Törn och de behöver inte göra något mer än att paketera varan ordentligt. Kunden kan sedan själv hämta den i butiken men de flesta väljer att få de levererade.

– Nu när vi sålt ganska mycket genom Törn börjar vi bli ganska bra på det. Det är kul att se hur fort varor som legat i över ett år säljs. Och lagerutrymmet som frigörs är definitiv värd den lilla tid vi använder på att göra det här, avslutar Skåtun.

Säker näthandel i en svensk nätbutik!