Satte spiken på huvudet

Möt Anjali, kvinnan som en dag läste En tidningsartikel om avfall i byggbranschen och sedan byggde en plattform för att lösa problemen. Ja, I stort sett i alla fall…

Anjali Bhatnagar, daglig leder i Tørn

Anjali Bhatnagar är VD och grundare av Törn. Hon har två tidigare entreprenörsprojekt, samt chefspositioner i företag som TElenor, Creuna och Halogen bakom sig. Och hon stoltserar dessutom med en PhD i fysik!

Erfarenhet från byggbranschen har hon däremot inte. Men kanske var det just det som gjorde att just hon hittade en lösning på ett problem som branschen har kämpat med länge; dugliga överskottsvaror som inte säljs.

IDÈN DÖK UPP AV EN SLUMP

En söndag för nåt år sedan skulle Anjali kasta en hög med gamla tidningar. Det var bara en slump att hon då satte sig ned och bläddrade igenom dem först. I ett flera veckor gammalt söndagsmagasin stötte hon på en artikel om byggbranschens enormt stora avfallsproblem. I artikeln kunde man bland annat läsa om en kvinna som hade sparat stora summor genom att använda överskottsmaterial när hon inredde sitt kontor. Och det var där det gick upp ett ljus för Anjali. Återvinning hade fram till dess gått som en röd tråd genom alla hennes tidigare projekt och slumpen gjorde att den plattform som kunde koppla butiker till köpare redan fanns. Genom att återanvända den startade hon en marknadsplats där lokala byggvaruhus kunde sälja sina överskottsvaror till en nationell publik.

SkyndA Långsamt

Som den erfarna entreprenören Anjali är var hon klokare än att bara förälska sig i sin idé och köra på. I stället började hon kommunicera med folk i branschen som hittills inte kände. Hon etablerade kontakt med den byggansvariga i Virke och genom henne öppnades dörren till flera nyckelpersoner i branschen. Först när dessa bekräftade att idén var rätt bra satte hon igång. Bara fyra veckor efter förmiddagen då det inte blev så mycket tidningar kastade, var den första prototypen till det som nu är törn.no klar.

Resten är som det brukar sägas, historia. Törn.no lanserades på Vestlandet i Norge i mitten av mars i fjol med Neumann Bygg som första partner. Sedan lanseringen har ytterligare många varuhus anslutit sig till plattformen och flera läggs till allt eftersom.

I en bransch där onlineförsäljning fortfarande är väldigt liten har Anjali skapat en marknadsplats där lokala byggvaruhus kan sälja överskottsvaror utan utvecklings- eller underhållskostnader – och med mycket större chans att varorna faktiskt blir sålda än om varje byggvaruhus hittat på sin egen lösning.

Törn är fortfarande bara i sin linda, men det verkar minst sagt som om Anjali har satt spiken på huvudet med den här idén om att bekämpa avfall i byggbransche