Så lyckas du med Tørn
I snart två år har över 150 varuhus försökt sig på olika Tørn-rutiner. Bristfällig kontroll på lagersaldo har varit vår största utmaning. Detta leder till dåliga kundupplevelser och onödigt arbete. Butikerna som undviker misstag och uppnår bäst resultat över tid ställer undan alla Tørn-varor på ett separat ställe i butiken eller på lager och de använder Tørn regelbundet. Därför rekommenderar vi rutinerna nedan, eftersom butikerna som använder dessa upplever att Tørn passar in i vardagen.
1) TA FRAM LISTA MED ÖVERSKOTTSVAROR
Ta reda på vad du vill bli av med! Vilka varor har du som du aldrig vill se igen? Grejerna med damm på är ett bra ställe att börja. Gör en lista som helst innehåller FINFO-nummer, produktnamn, lagersaldo och kostpris. Detta kommer att göra nästa steg enklare.
2) RÄKNA VAROR OCH STÄLL UNDAN / MARKERA DEM
Använd listan från Steg 1 för att räkna dina varor. På så sätt slipper du att något säljs på Tørn som inte finns! Om du har kunder i butiken, lägg Tørn-varorna bak på lagret, eller märk dem med ett Tørn-klistermärke om de inte går att flytta.
3) PUBLICERA PÅ TØRN
Nu ska varorna ut på Tørn. Om du är osäker på hur du ska publicera kan du läsa mer här. Ange rätt lagersaldo och pris till kund. Här rekommenderar vi kostpris. De som lyckas bäst på Tørn publicerar varor varje vecka, så sikta på att publicera 3-5 produkter i veckan.
4) TA EMOT OCH PACKA ORDER
Hurra, du har fått ett sälj! Orderinformation skickas till ordermailen, men den finns även tillgänglig i Dashboard. Här är det klokt att läsa igenom och rapportera till oss så snart som möjligt om det finns några avvikelser eller fel. Se instruktioner om vad du ska göra med ordrar i Dashboard.
5) BESTÄLL FRAKT / GÖR ORDERN REDO FÖR UPPHÄMTNING
Kunden kan välja mellan att få ordern skickad eller hämta den själv i butik. Detta kommer tydligt framgå på ordern både i Dashboard och mailet du får.
Beställ frakt: Efter att du har packat ordern och den är klar för leverans beställer du frakt i Dashboard, skriver ut fraktetiketten och klistrar på paketet. Är du osäker på om det är ordentligt packat? Kunden förväntar sig att detta skickas inom 3 arbetsdagar.
Hämta själv: Packa ordern och ställ åt sidan. Du kan sedan enkelt skicka ett SMS till kunden om att den är klar för upphämtning via Dashboard. Kunden förväntar sig att den ska vara klar för upphämtning inom 1 arbetsdag.
6) FAKTURERA TØRN
Puh! Ordern är på väg till en exalterad kund, nu återstår bara att fakturera oss. Kom ihåg att summan kunden betalar inte är samma summa som du fakturerar oss. Läs orderinformationen noggrant så att den är märkt med rätt ordernummer och belopp. Läs mer om fakturering här.
Vanliga frågor
Här har vi samlat några av de frågor vi ofta får. Är du fortfarande osäker på något eller har frågor om något helt annat än det som står här? Kontakta oss via e-post [email protected], 08 505 581 55 eller kontakta din Tørn-person direkt.
Genvägar til kategori
Välj varor
Publicera varor
Frakt
Hämta själv
Faktura
Retur och reklamation
Funderar du på att bli partner?
Allmänt
Välj varor
Vad kan säljas på Tørn?
Vi är Skandinaviens största marknadsplats för överskottsvaror från byggmaterialhandeln. Därför är alla varor som du hittar hos vilket byggvaruhus som helst välkomna hos oss. Hos Tørn kan du sälja oanvända varor. Det kan vara returer, utställningsex., säsongsvaror, utgående modeller etc. Varor med avvikelser såsom utställningsex. ska vara tydligt märkta i annonsen.
Jag har inte utrymme att lägga undan det.
Det allra bästa är om du har en liten Tørn-hörna för varorna så att dem inte finns i butiken. Om du inte har möjlighet att lägga dem åt sidan rekommenderar vi att du märker dem med ett Tørn-klistermärke!
Publicera varor
Kan jag sälja flera saker tillsammans?
Du lägger ut 12 paket golv och en kund köper 11 paket, tråkigt eller hur? Fyll i som om du skulle göra en vanlig annons och ange Minimikvantitet så kan kund ej köpa färre än angivet antal.
Hur tar jag bort en annons?
Gå till “Publicerade produkter” → Klicka på “Redigera” → Längst ner på sidan hittar du “Avpublicera”. Annonsen kommer då att döljas från torn.se.
Vilket pris ska varan ha?
Vi rekommenderar inköpspris för alla varor som läggs ut på Tørn, men du kan fritt välja pris själv.
Varför ska jag lägga upp småsaker?
Ett brett urval av artiklar på din sida kommer att öka försäljningen – och antalet artiklar per beställning kommer också att öka! Du kan också sälja det tillsammans som ett parti. Om det till exempel kommer fyra paket med skruvar i en låda från leverantören kan ni sälja dessa tillsammans.
Hur publicerar jag en produkt utan FINFO-nummer?
Det tar lite längre tid, men ingen stress! Läs hur du gör steg-för-steg här!
Frakt
Vad är en ordentligt packad order?
Tørn ersätter transportskador om varan är ordentligt packad. Det räcker tyvärr inte med originalförpackningar och hur det packas från leverantören. Vi älskar kartonghörn, plast, täckplåtar, tejp, mer kartong och kanske lite mer kartong. Så ta hand om förpackningar och återanvänd dem gärna, det älskar vi också!
Postnord har inte hämtat ordern.
Skicka ett e-postmeddelande till [email protected] märkt med numret på den ordern som inte hämtats upp så undersöker vi vad som har hänt! Om du har återkommande problem med att detta, låt din Tørn-person veta det så tittar vi på en lösning.
Åh nej, det är fraktskador!
Tørn ersätter transportskador om den packas ordentligt av våra partners. Vi tar saken vidare med både kund och transportföretag. Det kan vara så att vi frågar hur det packades, men packar du tillräckligt bra är det inget att oroa sig för.
Hämta själv
Kunden har inte hämtat ordern.
Efter att du har skickat ett SMS till kunden från Dashboard så kan du skicka ett nytt SMS efter 5 arbetsdagar genom att trycka på “Skicka upphämtningsmeddelande på nytt”. Om inget händer då heller, kontakta oss på [email protected] så undersöker vi saken vidare – och du slipper tänka mer på det!
Faktura
Hur får vi betalt när vi har sålt något?
Du får betalt genom att registrera en order i eget affärssystem på kunden Törn Sverige AB och skicka faktura till oss.
Våra företagsuppgifter:
Törn Sverige AB
Org nr: 559361-9629
Postadress: Blekholmsgatan 18, 111 64 Stockholm, Sverige
Fakturaformat
Det rekommenderas att skicka fakturan i PEPPOL format till:
VAN-operatör Crediflow
Peppol ID 0007:5593619629
GLN 7365593619620
Om ert system inte kan hantera PEPPOL format kan en pdf mailas till: [email protected]
Som ett stöd kan vi på Tørn skicka ett underlag på månadens order – kontakta Elena Kan, [email protected], för mer information.
Din kedja kan ha sina egna rutiner för fakturering till Tørn. Undersök detta först!
Vad ska fakturan innehålla?
Ordern/fakturan ska märkas med Tørns ordernummer.
Ordernummer ska också vara tydligt kopplade till relevanta produktlinjer om det finns flera beställningar på en faktura
Fakturabelopp: Du hittar beloppet som ska faktureras i orderinformationen
Retur och reklamation
Vad händer om kunden vill returnera varan?
Kunden har rätt att avbeställa och returnera inom 14 dagar från mottagandet av varan, men vi på Tørn sköter all kontakt med kunden. Vi kommer att kontakta dig via e-post vid returer. Om du kontaktar kunden, meddela oss på [email protected].
- Vi ser över returen av varan, du måste godkänna returen och kontrollera att varan går att sälja igen.
- Tørn krediterar kunden efter att en retur har godkänts – vi lägger tillbaka varan på Tørn, redo för ett nytt hem.
- Du måste kreditera oss för det som har returnerats. Ange en kreditnota på samma ordernummer.
Vilket ansvar har vi när klagomål dyker upp?
Produktansvaret ligger på försäljningsstället och det är även du som hanterar reklamationen. Alla kunder måste kontakta oss via kontaktformuläret och sedan kontaktar vi dig för att ta reda på vad som är den bästa lösningen på problemet. Om en kund kontaktar dig direkt, vänligen hänvisa till vårt kontaktformulär så att vi kan föra en dialog med kunden.
Funderar du på att bli partner?
Varför ska Tørn ha provision?
Vi ansvarar för att marknadsföra dina produkter, sköter all kunddialog genom vårt kundcenter, har en betallösning och inte minst så ordnar vi frakten! Allt du behöver göra är att publicera varan och vänta på beställningar, resten fixar vi och därför tar vi provision. Det finns inga andra kostnader förknippade med att använda Tørn och detta avtal gäller alla våra partners.
Vad skiljer Tørn från andra traditionella sätt?
Vi är kända för bra fynd, låga priser och bra erbjudanden på överskottsvaror. Därför är vi också det första stället kunden letar efter dessa varor. Vi når ut till hela landet, till alla sorters människor! Dessutom arbetar vi för att du ska lägga så lite tid som möjligt på dina överskottsvaror men ändå bli av med dem.
Vad är överskottsvaror?
Överskottsvaror är alla varor som du inte längre vill ha på lager. Det kan vara oanvända returer, utställningar, byte av leverantör, säsongsbyte, utgående modeller etc. Tørn är till för de varor som man inte kan sälja i butiken, men som absolut inte ska i papperskorgen!
Hur hittar jag tid till Tørn?
Tørn ska vara så enkelt att det glider in i din vardag. Vi rekommenderar ett smidigt flöde där varor läggs upp regelbundet, för då kommer också beställningar in regelbundet. Erfarenheten visar att 5 produkter per vecka är mer än tillräckligt! Om du publicerar många annonser samtidigt kommer det också in många beställningar på en gång. Dela arbetsuppgifterna med kollegor så att ni kan hjälpa varandra.
Allmänt
Hjälp, min vara säljer inte!
Om en vara har många besökare men liten eller ingen försäljning så finns det några saker du kan göra. Tycker du att annonsen är tillräckligt bra men kämpar fortfarande med försäljningen? Kontakta din Tørn-person så hjälper vi dig gärna!
- Produktbeskrivning och titel – Är det tillräckligt väl beskrivet vad det innehåller, färg och annan information som kan vara relevant? Överväg att lägga till mer beskrivande text.
- Bilder – Visar bilden vad det är? Kanske finns det fler bilder du kan lägga till.
- Pris – Det kan vara billigare någon annanstans. Överväg att sänka priset. Ju lägre pris, desto snabbare är försäljningen.
- Annons-score – Finns det något mer du kan lägga till för att få ett Annons-score på 10/10?
Jag behöver Tørn klistermärken!
Alright! Skicka oss ett mail på [email protected] om hur många du behöver så springer vi till posten för att få det skickat!
Ge din feedback här!
Vi är inte perfekta men vi gör vårt bästa för att vara tillräckligt bra för er alla. Har du en idé om något som kan bli bättre eller kanske det är något fruktansvärt fel på vår sida? Vi vill höra om det!