Användarguide Törn

Logga in och kom i gång

  • Logga in via torn.se/min-sida/
  • Är det första gången du loggar in så skriver du in din e-postadress i “logga in med e-post”-fältet. Sen kommer du ta emot en e-post med en länk som tar dig till “min sida”. Du är då inloggad i 30 dagar. Önskar du logga ut finns en särskild knapp för det.
  • Du måste logga in på samma sätt var trettionde dag.
  • Kommer du inte in? Kontakta Kundtjänst via chatten.
  • Har du allmänna frågor om portalen eller en konkret order, kontakta oss via chatten.

Lägga ut och ändra produkter

OBS! Se till att du har kontroll på de produkter du lägger ut på Törn. När kunden köper varan måste den finnas på lager! Ställ varan åt sidan och märk den med Törn-klistermärken. Eller ha superkoll på lagersaldot.

  • Produkter läggs ut genom att du trycker på «+Ny produkt» (eller «Importera Produkter – egen procedur).
  • Lägg in FINFO-nummer. Klicka på “Hämta data”. Allt som hämtas in automatiskt kan redigeras manuellt.
  • Om produkten inte har något FINFO-nummer fyller du i fältet manuellt.
  • Välj försäljningskategori – ju mer precis kategorin är desto lättare är det för kunderna att hitta er vara.
  • Större partier och lådor med flera varor säljer bra – OBS! Kom ihåg att prissätta korrekt och var tydlig med innehållsförteckningen, till exempel “En (1) låda med tio (10) par handskar i storlek Medium”.
  • Välj försäljningsenhet, pris och lagersaldo.
  • Alla fält som är märkta * är obligatoriska – kom i håg att ge så precis och korrekt information som möjligt. Är informationen dålig så leder det till returer och dålig kundupplevelse. Något som kostar tid, pengar och goodwill.

Var tydlig med vad som är prissatt! T.ex. i “En (1) ask för kr 100” måste det vara helt tydligt hur många enheter per ask som förekommer i produktbeskrivningen eller produkttiteln eller i “Förklaring på försäljningsenhet”.

Det är inte alltid FINFO ger tillräcklig information. Se till att produkten är noga beskriven så att den blir lättare att köpa. Se till att dimensioner framgår tydligt och att ev. fackuttryck är förklarande. Annonser kan alltid ändras genom att gå in på dashboarden i “produkter” och “ändra” under produkten.

Felmeddelande när du lastar upp bilder? Lasta upp utanför CITRIX. Det här är ett känt fel.

Försäljning

Det finns två olika typer av försäljning/fraktsätt:

  • Kunden hämtar själv. En ny order visas på dashboarden under “order”. En bekräftelse skickas på e-post till er valda adress. Gör i ordning varorna. Inne på ordern markerar du den som “Klar att hämta”, då skickas ett meddelande till kunden.
    Leverera till kunden mot uppvisad orderbekräftelse.
  • Skickas En ny order visas på dashboarden under “order”. En bekräftelse skickas på e-post till er valda adress. Gör i ordning varorna. Inne på ordern klickar ni på “Boka frakt”. Det dyker upp en länk för att ladda ner fraktetiketter.
    Fäst etiketter på paketet. Varorna blir upphämtad av Postnord inom ett par dagar.

Kom i håg att märka eller ställa alla Törnvaror åt sidan. På så sätt undviker vi felförsäljningar. Se till att alla säljare vet vad Törn är och var de kan hitta varorna. Törn tar hand om alla kundförfrågningar.

Så får ni betalt

  • Din kedja kan ha egna fakturarutiner vad avser fakturering till Törn. Kolla upp!
  • Efter att en order är fullföljd så fakturerar du oss
  • Vi ska ligga som kund i ditt system: Törn Sverige AB, Org. Nr. 559361-9629, C/o WIN WIN Ekonomi AB, Box 92, 120 08 Stockholm
  • Sälj produkten till Törn i ert försäljningssystem. Kontrollera att beloppet stämmer överens med beloppet i “Faktureras Törn-kolumnen” i orderbekräftelsen. kom i håg att frakten inte ska faktureras Törn.
  • Fakturan ska innehålla Törn-ordernummer.
  • Faktura ska ha betalningsvillkor 30 dagar om inte annat avtalats.
  • Vi vill gärna ha månatlig fakturering.
  • Fakturera!
  • Något oklart? Kontakta Kundtjänst, via chatten

Orderbehandling /Orderstatus

  • «Behandlas», Betalning är godkänd.
  • «Färdigbehandlad», Utlevererad/skickad.
  • «Återbetald», Orden har blivit återbetald till kund.

Returer

  • De flesta kunder kontaktar Törn om de vill returnera en vara.
  • Om vi bedömer att det är en korrekt retur informerar vi butikens huvudkontakt om att en retur är på väg, inklusive spårning om det är tillgängligt.
  • Kunden returnerar varan till varuhuset.
  • Anmäl returen via chatten Bifoga ordernummer, vad och hur mycket som är returnerat. Det är viktigt att informera oss om något inte är säljbart – då återbetalas pengarna inte.
  • Törn krediterar kunden efter att en retur är godkänd – vi återför varorna i lager och gör klart för försäljning på Törn igen.
  • Butiken måste kreditera oss det som är returnerat om det som är returnerat blivit fakturerat.

Kunden har retur- och ångerrätt inom 14 dagar efter att varan mottagits. Törn hanterar all kundkontakt.

Sälja snabbare?

  • Pris – alt. säljes med korrekt pris.
  • Titta igenom annonserna. Är produkten tydligt beskriven och är bilderna tydliga nog?
  • Nå ut till ännu flera genom att dela annonserna på ert företags hemsida.
  • Överväg att sänka priset om varan inte säljs.

Övriga frågor?

Ta kontakt med vår kundtjänst via chatten

2022.03.22

Trygg netthandel i norsk nettbutikk!