Användarguide till Dashboard
Hittar du inte det du letar efter i guiden så kan du ta kontakt med vår support via chatten.
Genvägar
+Ny annons (Inkluderar redigering av produkter)
Produkter att publicera (För varuhus med integration)
Publicerade produkter
Ordrar
Hur fungerar orderstatus?
Min översikt
Inställningar
Anställda
Hittar du inte det du letar efter i guiden så kan du ta kontakt med vår support via chatten.
Några goda nyheter!
- Orderstatus uppdateras automatiskt. Du behöver inte längre sätta ordrar som “Slutförd” själv, systemet gör jobbet åt dig.(Gäller ej vid Hämta Själv) Läs mer om det här.
- Transportstatus. Nu har alla order en ny typ av status som heter transportstatus, det är en status som berättar mer om var i sträckan ordern finns. En order kan t. ex. vara “Ej Skickad”, “På Väg”, “Levererad” etc. Detta är en funktion som kommer att utvecklas vidare i kommande versioner av Dashboard.
- Kontrollista på mobilen. Nu kan du ta med dig kontrollistan på mobilen och publicera produkter från mobilen efter att ni har bekräftat lagersaldot. Sitter du på kontoret kan du skicka kontrolljobbet till en annan anställd på mobilen. Denna funktion fungerar för er som publicerar annonser från importerad lista.
- Bilduppladdning på mobilen. Flera varuhus har haft problem med att ladda upp nya produktbilder p.g.a. “firewalls”. Nu kan annonser uppdateras med bilder från din mobil.
- Lättare att lägga till produkter manuellt. Hela processen inkl. val av kategori har blivit lättare och du kan se annonsen ta form medans du fyller i data. Vi guidar dig så att annonsen blir så bra som möjligt.
- Vilka annonser bör förbättras? Nu får du data som visar dig hur annonserna presterar hos Tørn och vilka annonser du bör ta tag i först för att sälja bättre.
Genomgång av nya sidor
Ny annons
Sidorna har blivit grundligt reviderade for att göra processen mer effektiv och samtidigt höja kvaliteten på annonserna. Inledningsvis är det ganska likt. Du väljer först om du vill skapa annonsen med ett FINFO-nummer, detta går snabbast. Har du inget FINFO-nummer så måste du skapa annonsen manuellt.

Här visar vi hur man skapar en annons manuellt:

- Förhandsvisningen hjälper dig att se hur annonsen kommer att se ut på hemsidan.
- Annonskvalitet är ett nytt stödverktyg som visar dig hur du kan förbättra annonsen.
- Alla obligatoriska fält måste fyllas i innan du kan se score.
varumärke
Om du inte hittar önskat varumärke i drop-menyn – ta kontakt med oss via chatten så hjälper vi dig lägga till varumärket.

Bilduppladdning
Du kan ladda upp bilder från din dator.
Några varuhus har haft problem med att ladda upp bilder p.g.a. lokala “firewalls” som skyddar nätverket. På grund av detta har vi utvecklat möjligheten att ladda upp produktbilder via mobilen. Detta hittas bakom knappen “Klicka här för att ta bilder med mobilen”.

När du klickar på knappen visas alla anställda som har kopplat sin mobil:

- Välj anställd
- Klicka för att skicka SMS med länk till anställd




Tillbaka på datorn kan du nu klicka på knappen “Klicka här för att se dina bilder från mobil”.

När du har klickat på knappen hämtas bilden från mobilen.

Försäljningsenhet
Börja med att välja korrekt försäljningsenhet

Om du väljer paket eller pall så behöver du uppge lite mer information så att kunderna förstår vad de får:

- Ge en kort förklaring av vad som finns i paketet, t. ex. “4 st i paketet”, “6 rullar i paketet” etc.
- Om antal m2 är en viktig del av produktens egenskaper, uppge då antal m2 som ingår i paketet. Vi räknar ut pris per m2 för kunderna.
Prissättning
Pris är ett viktig produktattribut. Nu ger vi dig lite mer stöd så att du kan sätta ett bra pris.

- Tørn använder en extern tjänst, som “crawlar” marknaden efter priser. Om vi får en match på ett lägre pris utanför Tørn så visar vi detta pris. (Du får inte poäng på Annonskvalitet “Bra pris” om ditt pris är högre än det som finns i marknaden).
- Vi visar dig också vad produkten säljs för och har sålts för på Tørn.
- Du kan själv välja om du vill sätta priset inkl. eller exkl. moms, så räknar vi ut motsatt fält för dig.
Mer om Annonskvalitet
Detta är en score som gör att du kan se vilka annonser som bör förbättras.
Om inte alla obligatoriska fält är ifyllda ser du inget score, då visar vi bara ett “?”. En del av dine existerande produkter saknar säkert data som nu är obligatorisk, det är lätt att identifiera dessa så att de kan rättas.

När all obligatorisk information är på plats får du se score och tips på vad som kan förbättras:

- Tipsen med lila utropstecken är information/bilder du kan lägga till för att göra annonsen ännu bättre.
- Priset är den enda kvalitativa punkten på listan. Om vi saknar data för att avgöra om priset är “bra” godkänner vi priset.
- Utan ett GTIN-nummer kan produkten inte ingå i våra Google Shopping-kampanjer. GTIN är ofta detsamma som EAN-nummer, det vill säga varans unika identifikationsnummer. Det finns ofta under streckkoder, eftersom det används om streckkoder inte fungerar.
Spara kopia
Om du vill sälja ett utställningsexemplar eller en version av produkten med mindre fel etc. så kan du göra en kopia av originalannonsen för att spara tid. Gå tillbaka till annonsen efter att den har skapats, scrolla till botten och klicka på “+ Skapa en kopia”

Produkter att publicera
Den viktigaste uppgiften på denna sida är att hitta produkter som kan publiceras. Vi har nu förenklat jobbet. Börja med att hitta de produkter du vill publicera.

- Listan är försorterad efter produktraden med högst värde
- Sökfältet kan användas för att söka i alla datafält vi har registrerat på produkten
- Drop-menyn kan också användas för att sortera produkterna
Produkter som ska publiceras måste först läggas till i kontrollistan:


På bilden ovan har 4 produkter lagts till i kontrollistan. Så länge de inte har publicerats kommer de fortfarande att synas i Importerade produkter, de kan även hämtas från kontrollistan. För att publicera de 4 produkterna, gå till kontrollistan.
I KONTROLlistan

Från din dator kan du enkelt redigera produkten och publicera den om du vet att lagersaldot stämmer.

- Från din dator kan du snabbredigera produktnamnet som ska skrivas ut i namnfältet
- Från datorn kan du snabbredigera priset genom att klicka på prisfältet
- Redigera antal genom att klicka på fältet
- Klicka på “Skicka tillbaka” för att skicka produkten från kontrollistan till importlistan
KONTROLlista på mobil
En ny funktion är att du kan skicka produkterna för att räknas och publiceras på mobilen:

Ändringar du har gjort i produktnamn, pris och antal på datorn skickas inte till mobilen. Om sådana ändringar ska inkluderas måste du publicera från datorn.
Viktigt: Om du skickar kontrollistan till din egen mobiltelefon eller till en anställd så har denna person endast möjlighet att ändra antal, publicera produkten med rätt antal eller radera produkten om den inte finns i lager.
Så här fungerar kontrollistan på mobilen:






Bilden längst till höger visas först när alla produkter har publicerats.
Publicerade produkter
Snabbredigering
På publicerade produkter är det enkelt att snabbt redigera produktnamn, pris och antal. Klicka bara på datafältet och lägg sedan till ny information.

Om du vill redigera produkten på andra sätt, tryck på den gröna knappen “Redigera”. Läs hela guiden till redigering av produkter här.
BÄTTRE data om produkteN
Den största förändringen på denna sida är att du enkelt kan hitta de annonser som bör förbättras så att de säljer bättre.
Annonserna är försorterade efter “Säljer lite”.

Vi förser dig också med nyckeltal som ger dig insikt i kvaliteten på dina annonser samt hur alla publicerade produkter presterar.

- Här ser du hur alla publicerade produkter är fördelade mellan “Säljer lite”, “Säljer OK” och “Säljer bra”
- Genomsnittlig annonskvalitet för alla produkter
- Kolumnen med score för annonskvalitet
- Kolumnen med bedömning av hur försäljningen av produkten går
Kolumnen för sälj
Det finns lite du kan göra som Tørn-ansvarig om produkten har hög reklamkvalitet (lila score) men låg försäljning. Det kan helt enkelt betyda att få är intresserade av produkten. Om produkten säljer lite och har dålig annonskvalitet kan du åtminstone förbättra annonsen och se om den ökar försäljningen.
Ett sista verktyg kan vara att sänka priset. Du ser i en separat kolumn när den senaste prisjusteringen gjordes. Nedan kan du se exempel på de olika typerna av status:




När du flyttar muspekaren över färgkoder i säljkolumnen får du mer detaljerad information om hur produkten presterar. Om annonsen har färre än 10 sidvisningar, eller har varit publicerad i mindre än 30 dagar, är den nedtonad. Det betyder helt enkelt att vi har för lite data för att dra slutsatser om hur produkten presterar. Bedömning av försäljning baseras på data från produkter med samma FINFO-nummer eller från relevant kategori.
Kolumnen for Annonskvalitet
När du håller muspekaren över score i kolumnen Annonskvalitet får du mer information om hur du kan förbättra din annons.
Då är det lätt att gå in på annonsen för att redigera:

“?” i annonskvalitet
I nya dashboard ställer vi högre krav på produktinformation än tidigare. Många äldre annonser uppnår inte de nya kraven, men de publiceras ändå. Om du bara ser ett “?” på score beror det på att data som nu är obligatoriska saknas. Det här är saker du bör fixa för att påskynda försäljningen.

Annonsen ovan har inte angett hur många st. du får när du köper ett paket. Detta gör det svårt att fatta ett köpbeslut.
Så snart obligatoriska uppgifter finns på plats kommer du att se annonsens kvalitetsresultat och vad du kan göra för att förbättra annonsen.

För mer information om produktdata och annonskvalitet, läs guiden till hur man skapar en annons manuellt.
Ordrar
Ordrar filtreras enligt grundinställningarna på “Alla” ordrar, men vi har försorterat så att ordrar som inte har slutförts inom 5 arbetsdagar syns längst upp i listan. Sådana ordrar får en röd statustext och ett litet rött utropstecken efter det datum de mottogs. Det är alltid viktigast att hantera ordrar som inte har behandlats inom förväntad tid. Efter ordrar som är övertid visar vi alla ordrar som inte har behandlats.

Det ska vara lätt att hitta en order:

- Välj filtret “Öppna” för att se alla som inte är “Slutförda”
- Välj filtret “Slutförd” för att se order du har färdigbehandlat
- Välj filtret “Brådskande” för att se order som inte har blivit “Slutförd” inom 5 arbetsdager.
- “Alla” visar alla ordrar, men sorterade efter “Brådskande” och “Öppna” först.
- Du kan även söka efter en ordrar med ordernummer, ditt eget angivna “referensnummer” eller kundens namn.
Hur kolumnerna “Status” och “Transportstatus” fungerar
I nya Dashboard ville vi automatisera så mycket som möjligt. Det inkluderar hur orderstatus fungerar.

- Status (Orderstatus)
- Transportstatus
Status
Status är övergripande status. Alla ordar listas som “obearbetade” tills du utför en åtgärd.
Upphämtningsorder går från “Obehandlade” till “Slutförda” automatiskt när ett upphämtningsmeddelande skickas
Fraktordrar går från “Obehandlade” till “Bearbetade” automatiskt när frakten är beställd.
Fraktordrar går från “Under behandling” till “Slutfört” automatiskt när paketet scannas in av PostNord vid upphämtning.
OBS För tillfället kan det förekomma mindre förseningar på statusen “Slutförd”, detta beror på att integrationer med logistikpartners inte ger oss uppdateringar i “Realtid”. Vi arbetar för att ge rätt status snabbare.
Transportstatus
Transportstatusen berättar mer om var i sträckan ordern finns. En order kan t. ex. vara “Ej Skickad”, “På Väg”, “Levererad” etc. Detta är en funktion som kommer att utvecklas vidare i kommande versioner av Dashboard.
Behandling av enskild order
Det finns generellt två olika processer för att behandla ordrar
- Upphämtningsorder
- Order med PostNord
Upphämtningsorder
När ordern är färdigpackad och klar för upphämtning av kunden, tryck på “Skicka upphämtningsmeddelande”:

Därefter bekräftelsen:

Du kommer då tillbaka till ordersidan med bekräftelse på att upphämtningsmeddelandet är försenat, orderstatusen är nu “Slutförd”

Order med PostNord
Börja med att beställa frakt:

Därefter skriver du in du korrekt information om paketet som ska skickas:

- OBS! Förpackningen du packar har med största sannolikhet något andra dimensioner än de förpackningsmått Tørn beräknar med data från FINFO. Det är viktigt att du justerar fälten efter hur ordern faktiskt packas.
- Om ordern kräver mer än 1 kolli, lägg till extra kolli och fyll i de obligatoriska fälten.
- Definiera om kollit är ett paket eller en pall
- Klicka till sist på “Beställ frakt”.
När frakten är beställd kan du ladda ner fraktsedeln och förbereda paketet för upphämtning av PostNord:

Din översikt
Detta är startsidan när du loggar in. Den innehåller några enkla genvägar och en översikt över ordrar som har legat för länge utan att slutföras.

- Genväg till alla “Öppna” ordrar
- Genväg till alla publicerade annonser.
- Ordrar som inte har status “Slutförd” inom 5 arbetsdagar visas här. Om du inte har någon så visar vi “Öppen order”. Om det inte finns några ordrar att arbeta med rekommenderar vi dig att du kan arbeta med att förbättra dina annonser.
Menyn är nu gömd bakom en menyknapp, så att vi får mer utrymme att visa tabeller.


Inställningar
Det finns för närvarande inte mycket du kan justera i inställningarna för ditt lager. De viktigaste arbetsuppgifterna här är administration av anställda och anpassning av öppettider.

- Här kan du redigera informationen om ditt varuhus/lager.
- Om ditt varuhus är en vanlig butik som har öppet på fasta tider, välj då “Öppet med fasta öppettider”. Du kan justera tiderna i fälten nedan.
- Om du har öppet då och då och på helt godtyckliga tider väljer du att inte visa dina öppettider.
- Om du har stängt varuhuset, välj stängt.
Anställda kan redigeras här:

Redigering av Anställda
Sidorna för anställda är enkla. Du kan lägga till anställda eller redigera befintliga anställda.

- Tryck på “+Ny anställd” för att lägga till en anställd.
- Tryck på “Redigera” för att redigera en anställd.
- Huvudanvändaren kan inte raderas och endast telefonnumret kan redigeras.
Nästa steg i utvecklingen av nya Dashboard
Dashboard kommer ständigt att förbättras baserat på data och feedback från användare. Samtidigt har vi redan en lista med uppgifter som vi vet att många varuhus vill ha. Det här är nästa stora löften som kommer att rullas ut:
- Göra det möjligt för varuhus ladda upp produkter i “bulk” till “Produkter att publicera” via ett kalkylblad.
Detta kommer att ge lager utan integration med Tørn tillgång till snabbare publicering av produkter. - Tørn 5 i veckan. Alla varuhus med integration eller med produkter i “Produkter att publicera” från massuppladdning kommer att kunna prenumerera på “Tørn 5 i veckan”. Tørn-ansvarig får förslag på mobilen på produkter som kan publiceras. Genomförd publicering och räkning kan utföras direkt från mobilen.
- Ett nytt menyalternativ som heter “Rapporter”. Här kommer alla de mest efterfrågade rapportutdragen att finnas tillgängliga för att det ska vara enkelt att både se och rapportera om hur samarbetet med Tørn fungerar. Centrala uttag kommer även att synas på startsidan “Din översikt”.
- Hämta data från FINFO före publicering. När vi gör detta kan vi visa produktbild, varumärke och leverantör på alla produkter som finns i “Produkter att publicera”.